Gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid online boekhoudenEen erg belangrijk punt van online boekhoudsoftware is –net als bij alle soorten software- de gebruiksvriendelijkheid. De mate waarin een online boekhoudpakket eenvoudig en makkelijk te gebruiken is, is afhankelijk van een aantal factoren.

De belangrijkste vraag is: is de software intuïtief? Hoe ver kun je komen zonder dat je een handleiding of een andere vorm van hulp nodig hebt? Zitten de knoppen op een logische plaats? Zijn de meest gebruikte schermen snel en eenvoudig te bereiken?

Mocht je er niet uitkomen, dan is het belangrijk dat je het antwoord op je vraag alsnog kan vinden in een handleiding. Naast een geschreven handleiding bieden veel leveranciers korte video’s aan waarin veelgebruikte functionaliteiten middels een voorbeeldcasus worden gedemonstreerd.

Zit je na het lezen van de handleiding en het bekijken van de video’s nog steeds met je handen in het haar, dan is het fijn dat iemand je kan helpen. De meeste professionele leveranciers van online boekhoudpakketten bieden support aan in verschillende vormen. Meestal bestaat basissupport uit ondersteuning via e-mail of soms Twitter. Daarnaast kennen veel online boekhoudprogramma’s telefonische ondersteuning. Soms betaal je hiervoor een toeslag op de basiskosten.

Een belangrijk punt bij ondersteuning, is de snelheid waarmee op je vragen wordt geantwoord. Ook niet onbelangrijk is de taal: niet alle internationale online boekhoudpakketten kennen een Nederlandse helpdesk!

Reacties zijn gesloten.